X
تبلیغات
دانشجويان مربي كودك دانشكده فدك - آموزش مفاهیم اندازه گیری به کودکان پیش دبستان

دانشجويان مربي كودك دانشكده فدك

وبلاگ گروهي دانشجويان مربي كودك دانشكده فني حرفه اي دختران كاشان

آموزش مفاهیم اندازه گیری به کودکان پیش دبستان

آموزش مفاهیم ریاضی به کودکان به صورت هدفمند می تواند در نیمه ی

مرحله پیش عملیاتی، یعنی مرحله تفکر پیش مفهومی ، (4سالگی) آغاز

شود.انواع دانش از نظر پیاژه و جایگاه ریاضی در آن:

1.دانش حسی- حرکتی  2.دانش فیزیکی  3.دانش اجتماعی  4.دانش

منطقی -ریاضی

مفاهیم مربوط به دانش فیزیکی:

1.مفاهیم مربوط به اندازه

2.مفاهیم مکانی (فضائی)

3.مفاهیم زمانی

دانش منطقی- ریاضی:

1.طبقه بندی

2.ترتیب یا ردیف سازی

3.مقابله یک به یک

4.مجموعه ها

5.درک شباهت ها

6.درک تفاوت ها

7.ابقا یا نگهداری ذهنی (طول یا خط ، سطح ،حجم و ...)

آموزش یادگیری اعداد در آخرین مرحله انجام می شود.

مفاهیم مربوط به اندازه :

درک مفهوم اندازه در کودکان پیش دبستانی با روش کمی (قابل شمارش)

صورت نمی گیرد بلکه از طریق تشخیص ، تخمین و مقایسه (روش کیفی )

اجرا می شود.

مفهوم اندازه شامل موارد زیر است :

بزرگ،بزرگتر،بزرگترین،همانند

کوتاه،کوتاهتر،کوتاهترین،همانند

و ویژگی های پهن ، کوچک ، سنگین ، باریک ، بلند ، سبک ، بیش ، کم ، نیز

به همین ترتیب.

آپلود عكس , آپلود رايگان عكس , آپلود تصوير , آپلود فايل , آپلود سنتر ,آپلود عکس برای وبلاگ , فضای  رایگان برای آپلود عکس , آپلود عکس با لینک مستقیم , آپلود عکس رایگان, free image upload center , آپلود رایگان فیلم , آپلود عکس برای بلاگفا"

آپلود عكس , آپلود رايگان عكس , آپلود تصوير , آپلود فايل , آپلود سنتر ,آپلود عکس برای وبلاگ , فضای  رایگان برای آپلود عکس , آپلود عکس با لینک مستقیم , آپلود عکس رایگان, free image upload center , آپلود رایگان فیلم , آپلود عکس برای بلاگفا"

درک مفاهیم اصلی مربوط به اندازه مانند بزرگ و کوچک و ... ساده تر از

درک مفاهیم نسبی مانند بزرگتر ،بزرگترین و هم اندازه است بنابراین ابتدا

مفاهیم ساده تر (3-4سالگی) و سپس مفاهیم دشوارتر (بالاتر از 4 سال)

آموزش داده می شود.

برای آموزش این مفاهیم از فعالیت های عملی ، بازی و نمایش می توان

استفاده کرد.اولین و مهم ترین مطلبی که کودکان باید درباره ی اندازه ها

بدانند این است که آنها چه هستند مثلا طول چیست و این که طول با حجم

و وزن تفاوت دارد.

استفاده از واژه های اندازه گیری :

از هنگام خردسالی کودک در مکالمات روزمره ، واژه های اندازه گیری را به

کار ببرید و سعی کنید واژه های اندازه گیری را درست به کار ببرید تا

کودکان در درک معنی واژه های اندازه گیری دچار مشکل نشوند.

مقایسه کردن :

انجام مقایسه در کودکان ، نه تنها به درک مفهوم اندازه گیری کمک می کند بلکه آنها می آموزند که اندازه ها همگی نسبی هستند .

مرتب کردن اشیا :

انجام یک بازی که در آن ، کودک اشیا را بر حسب برخی از اندازه های آنها (ارتفاع ،

طول ، اندازه ) مرتب کند ،می تواند علاقه کودک را به اندازه گیری تحریک نماید.

واحدهای اندازه گیری :

درک واحدهای اصلی اندازه گیری مانند سانتی متر و کیلوگرم و ... برای

کودکان مشکل است و تا زمانی که کودکان تجربیاتی در اندازه گیری با

واحدهای غیر رسمی نداشته باشند ، به کودکان معرفی نمی شوند.برای درک بهتر مفهوم اندازه

گیری در کودکان ، در اندازه گیری اشیا از واحدهای غیر رسمی مانند یک

قدم و یک قاشق استفاده کنید.

تخمین زدن :

زمانی که شما اندازه ای را تخمین می زنید ، با پرسیدن نظر کودک ،

توانایی انجام این کار را در او افزایش می دهید . مطمئن شوید که کودک

می داند چه وقت یک تخمین کافی است و چه وقت اندازه گیری دقیق لازم

است.

ابقای کمیت ها :

کودکان خردسال مفهوم بقای اندازه ها را فورا" درک نمی کنند بلکه مانند

ابقای عدد به تدریج و در خلال تجربه کسب می کنند.

اندازه گیری های اولیه :

بسیاری از کودکان به طور خود به خود یک شی را برای اندازه گیری در

مقابل شی دیگری قرار می دهند تا دریابند کدام یک بلندتر است . می

توانید این فعالیت کودکان را بیشتر هدفدار کنید . مثلا" چه کسی هواپیمای

کاغذی را دورتر پرتاب می کندسپس از قدم ها برای اندازه گیری استفاده

کنید .

وزن :

زمانی که کودک با اسباب بازی هایی با وزن های مختلف بازی می کند ، به

سادگی مقدار زیادی آگاهی درباره وزن را یاد می گیرد . وقتی چیزهایی را

به صورت واقعی وزن می کنید اجازه دهید کودک نیز در انجام این کار به

شما کمک می کند.

حجم و ظرفیت : 

این دو مفهوم معمولا" در یادگیری ریاضیات باهم می آیند . اگر یک ظرفی

ظرفیت یک لیتر داشته باشد در این صورت حجم مایعی که در آن جا می

گیرد یک لیتر است .

بازی کردن و کسب تجربه با استفاده از موادی چون آب و شن و خمیر ، بهترین راه

یادگیری پیرامون حجم و ظرفیت می باشد .

مساحت :

اگر بتوانیم با قرار دادن شکل هایی یک سطح را کاملا" بپوشانیم اصطلاحا"

می گوییم آن را مفروش کرده ایم .

کودکان بعضی اوقات از مفروش کردن یک سطح با شکل ها لذت می برند .

آنها باقرار دادن شکل های کوچک بر روی یک سطح و دیدن اینکه برای

پوشاندن یک سطح چند شکل لازم است ، انگاره های مقدماتی درباره ی

مساحت (اندازه ی یک سطح) را به دست می آورند.

منابع :

1. چگونه استعداد ریاضی کودکان خود را پرورش دهیم . نویسنده:فرانسس موزلی

،سوزان مردیت. ترجمه

مصطفی کریمی . انتشارات خجسته 

2. فعالیت ساده ریاضی . نویسنده علی اکبر صفایی دیبا انتشارات سیب

3. فعالیت های آموزشی پیش دبستان

اسامی گروه :

زهرا مرادی یزدلی، ملیحه فلاح زاده ، فاطمه عبدالباقی زاده فعله




+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و چهارم فروردین 1391ساعت 23:13  توسط ملیحه قلاح زاده  |